hoi - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Christine Brinke - WaarBenJij.nu hoi - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Christine Brinke - WaarBenJij.nu

hoi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Christine

08 Oktober 2009 | Oeganda, Jinja

Hellooooo,

How are you?? I am fine… dat is hoe we elkaar hier begroeten op straat. Serieus iedereen vraagt: how are you. En ze zeggen ook nog allemaal, i am fine.
Dus ik moet in Nederland straks wel effe uitkijken dat ik niet iedereen ga groeten met, hello how are you? Ze zouden in Nederland vast ook niet allemaal zeggen, i am fine… terwijl ze het toch echt wel een stukkie beter hebben. Met mij gaat het nu ook harstikke goed! Ik weet niet of jullie mijn heimwee verhalen hebben gehoord, zo erg, dat ik mijn koffers had ingepakt om naar huis te gaan… maar dat is nu helemaal over! Ik geniet er nu elke dag vanJ
Elke ochtend er om kwart voor 7 er uit. De kinderen douchen, met ze eten, daarna naar school brengen (scheelt dat we homeschooling hebben, haha). Daarna met de jongere kinderen activiteiten doen. Tussen de middag weer eten, we eten altijd 2 keer brood. Terwijl ze eigenlijk in heel Afrika, 2 keer warm eten. Hadden we laatst op een zondag een keer 3 x brood gegeten. En de werkers zaten allemaal versuft aan tafel, ik vroeg: ‘wat is er?’. Oooo we hebben echt honger!!!!!! Dit kan echt niet….. nee dat kan hier echt niet hoor.

Maar ja, ik ben hier nu al weer meer dan een maand! En ik vond, dat ik dan ook wel een keertje mocht gaan oefenen om met dingen op mijn hoofd te gaan lopen!! Dus ik was op de big market. Echt een big big market!! Die ze hier elke dag hebben en een chaaaaos! Maar ja daar was ik dus. En ik had zoveel in men handen, dat ik het niet meer kon houden. Wat nou?? Op men hoofd?? Oké, laat ik dat eens gaan oefenen… nou dat lukt echt niet dus hè. Nog geen stap, haha. En zou je ook nog eens verwachten dat je respect verwacht van de mensen hier, dat ik het als muzungu ook probeer, en dus hún voorbeeld volg! Maar nee hoor, ze lachten me gewoon vierkant uit!!! Een paar aardige vrouwen, die me wel wouden helpen, het te leren. Maar ik leg me er maar bij neer, dit leer ik nooit!!

Ik zal ook eens even vertellen, hoe graag de mensen hier een muzungu willen en mee willen naar Nederland. Dus willen ze jouw of jouw geld??
We hebben hier een nachtwacht. En nou ja, hoewel hij over ons hoort te waken, valt hij elke nacht in slaap! Lekker idee.. maar ik dacht dus van, oké ik ga wel een praatje met hem maken `s avonds om het hem wat makkelijker te maken. Oké, de eerste avond. Eerst gezellig met hem praten, oké wel aardig. Aan het eind vraagtie of hij morgen mij zijn emailadres en telefoonnummer kan geven, zodat ik dat aan een vriendin in Nederland kan geven, zodat hij dan met haar kan gaan trouwen en in Nederland kan komen wonen. Oké leuk dacht ik, ik had al een vriendin in gedachten, haha. Volgende avond, weer gezellig met hem praten. Krijg ík in eens één of ander huwelijksaanzoek. Dat hij eigenlijk ook wel met mij wil trouwen, dat is eigenlijk wel net zo makkelijk, want ik ben hier nu toch… ik mocht alleen niks tegen Suzan en Famke zeggen, want dan word hij ontslagen.
Oké, maar ik ben maar weer naar men bed gegaan, om misschien effe een nachtje over het aanzoek te slapen? Wahah

Mensen gaan hier ook vaak met een taxibusje. Het heet, dacht ik Mutato. Dat is een klein oud versleten busje, en dan ook echt versleten hè, waar ze met 12 mensen in kunnen. Op één groot plein staan alle versleten busjes verzameld, met allemaal mensen die er in gaan zitten, om vervolgens uren te wachten op een chauffeur. Echt, alle busjes kriskras door elkaar, in de hitte en een enorm kabaal. En ik ging mee… echt je had het moeten zien! Jullie kunnen je het waarschijnlijk niet voorstellen, maar denk maar gewoon effe aan abnormaal.
Oké ik was dus in de stad en wou met zo`n busje naar huis. Ik wist alleen niet precies waar die busjes stonden, dus ik vraag zo`n fietstaxi. Dus ik achterop de fiets en vraag of hij mij naar de busjes kon brengen. Man zit ik een half uur achterop die fiets. En ik snapte dr niks van, want hij snapte mij niet en ik snapte die kerel niet. Staptie halverwege af, vraagtie om een pen. Hoezo dat nou weer dan?? Nou ja, misschien kon ik tekenen waar ik zijn moest. Ja, dat moet hij weten. Nou ja, uiteindelijk ben ik ergens beland. Maar niet op het grote plein met al die busjes, waar ik zou moeten zijn. Nee ik zit op een kantoortje tegen over een man. Hooo wat nou??? Of ik informatie wil? Neee ik wil alleen maar met zo`n busje, voor 5 minuutjes, zodat ik het heb meegemaakt. O, maar dat kan niet hoor. We kunnen je alleen maar naar Kenia brengen. Wat?? Ben ik dus op een kantoor beland voor grote bussen die verre reizen maken. Snap dat dan, ik wil gewoon met zo`n klein rotbusje, voor 5 minuten!!! Hooo en die lui begrepen me ook gewoon niet. Maarr… uiteindelijk ik weet niet hoe, stond ik toch op dat plein met al die busjes. Nou harstikke bedankt. Nu effe een goed busje op zoeken. Oké, gevonden. Nou ik ging er inzitten. Nog geen minuut later 3 zeurende opaatjes, die geld van me willen en die naar Nederland willen. Ik zeg, ,jullie denken dat wij Nederlanders rijk zijn, maar in Nederland ben ik ook maar een arme student hoor! Toen stopen ze wel met zeuren gelukkig, voor even dan. Maar ja, ik zat in het busje.. stikheet en propvol met mensen. En ik was gewoon de enige muzungu en ik hoorde de mensen in het busje gewoon in hun eigen taal praten en de hele tijd viel het woord muzungu. Leeeuk dat ze het over mij hebben! En aan de buitenkant van de bus. 100den verkopers die ons (en vooral mij, blanke) dingen willen aansmeren. Echt waar! Dat was gewoon absurd!! Maar ja, ik zat in het busje.. niet dat we reden ofzo. Nee, ik zat er 10 minuten in en er was nog geen chauffeur en het was stikheet. Dus ik dacht, ik peer hem ik ga wel een andere keer, ik ga niet nog langer wachten hier. Dus ik stap uit. Komt net de chauffeur aanlopen dat we gaan. Oké dus ik er snel nog weer in, pfieeeuw. Oké daar gingen we! Nou ja, ik moet achteraf zeggen, dat ik blij ben dat ik het overleefd heb! Het was wel heel leuk om mee te maken!

Voor de rest hadden we deze week al weer een keer geen water en moesten we wassen met emmers water. Haha echt leuk is dat gewoon!

Suzan en Famke hebben hier vrienden en die heb ik ook al een paar keer ontmoet. Komt gister, een vriend van hun, Richard, naar mij toe en vraagt of het zaterdag gezellig was bij Flavours (waar je kan internetten en eten). Ik zeg, jaaa hoezo? Hoe weet jij dat?
Nou zegtie. Omdat jij mij zaterdag op straat vroeg. Heé mag ik je wat vragen, kun jij me misschien de weg naar flavours vertellen? En ik had hem niet eens herkent!!! Schaaam… echt, alle mensen hier lijken gewoon op elkaar. Maar dat ik van die miljoenen mensen die hier op straat lopen, nou juist aan hem vroeg en dat ik hem dan nog niet eens herken!

Nou ja, dit was het wel weer, het moet natuurlijk ook niet te lang worden hè!!
En weer reageren hè!! Sterkte daar in Nederland, met het slecht weer ;-)

Xxxxx chrissie








  • 08 Oktober 2009 - 10:48

    Karolien:

    Hoi Christine

    Wat een mooie verhalen! Je hebt al heel wat meegemaakt! Super zeg.
    Wat een gedoe met die busjes. Ik wens je nog veel plezier en geniet van het warme weer, want het is hier alleen maar regen!

    Groetjes Karolien

  • 08 Oktober 2009 - 11:34

    Carlijn:

    haha wat een leuk verhaal! je huwelijksaanzoek en je avontuur in t busje! ik zie je daar zo zitten en stuntelen! haha maar goed, gelukkig heb je er plezier in gehad! nou chrissie, kop op en mooi dat het zo goed gaat!

    liefs carlijn

  • 08 Oktober 2009 - 12:05

    Nienke:


    Ik lig helemaal dubbel!!!
    Wat een leuk verhaal om te horen wat SUPER dat je heimwee over is!! :D:D

  • 08 Oktober 2009 - 12:30

    Pa En Ma:

    Superfijn dat het nu zo goed gaat en dat je er van geniet! Voor ons is je verhaal erg herkenbaar, we zijn blij dat daar geweest zijn, anders zou ik me nu waarschijnlijk grote zorgen maken.. Liefs!

  • 08 Oktober 2009 - 13:10

    Albertine:

    Hai Crissie,

    Super fijn dat het zo goed gaat met jou!
    Goed dat je er elke dag van geniet, je zult er vast veel leren en beleven. Wat een leuk verhaal weer, toch wel een raar wereldje daar.
    Hier regent het weer elke dag, dat is wel jammer.
    Maar het weer in Oeganda was wel erg warm, zal nu nog wel veel warmer zijn. IK wacht in spanning op je volgende verhaal, erg leuk om te lezen.

    Liefs Albertine

  • 08 Oktober 2009 - 13:17

    Jeroen:

    Hey toppertje....

    Hahaha...erg leuk dat je een huwelijksaanzoek hebt gekregen! Hij had toch wel een bossie bloemen bij zich? En ging toch wel op de knieen? :-)

    Fijn dat je het nu leuk vindt en je draai hebt gevonden! Ik wist wel dat jij dit kan! Ga zo door met genieten Muzungu ;-)

    O ja....bussie komt zo...hahaha

    Liefs,

  • 08 Oktober 2009 - 13:41

    Roelof En Geke:

    Hoi Christine

    Wat een leuk verhaal,wat maak je wat mee.Wat fijn dat je heimwee over is.
    Ga zo door en geniet van alle leuke dingen die je daar doet.hou je haaks

    groetjes roelof,geke en kids

  • 08 Oktober 2009 - 15:00

    Irma:

    hahaha wat grappig chrisitne, leukk zo'n lang verhaal! :D
    en fijn dat het allemaal zo goed gaat!! (Y)
    haha een huewelijksaanzoek?!?! :P nouu wie wilde er toch wel een donker iemand in de familie? je oom ofzo was dat?:P nouu hier is je kans !
    wat een chaos als ik het hier zo lees met die bussies! hee geniet nog maar fijn verder!! :D (lekker joh de zon, die mis ik hier wel in nederland!! )

    xliefss irmpie!

  • 08 Oktober 2009 - 15:49

    Ingrid:

    Heej Christine!

    Fijn dat het allemaal weer goed met je gaat!
    Ik vind het echt een super leuk verhaal wat je hebt geschreven!:D Wat maak je toch ontzettend veel mee, echt leuk! Geniet er nog van want voordat je het weet zit je hier weer in het regenachtige landje.

    Liefs!

  • 08 Oktober 2009 - 15:51

    Melanie:

    Hahah, geniaal! :D.. Wat super fijn dat je heimwee over is joh, nu echt ge-niet-en! ;)

    ps. ik denk dat ik wel weet welke vriendin je in gedachten had.... :p

    Kussie!

  • 08 Oktober 2009 - 16:13

    Karin:

    wat een super verhaal.. dus je gaat alweer trouwen dat gaat ook lekker snel he:P
    super dat je over je heimwee heen bent. echt zo leuk verhaal kan niet wachten tot de volgende! en dan zo'n stinkende bus hihi. super veel succes nog. tot het volgende verhaal
    xx karin

  • 08 Oktober 2009 - 16:15

    Erna:

    hee chris

    Ik kan wel vragen hoe het is maar dat lees ik in je reisverslagen. Wat ontzettend leuke verhalen zeg!! En wat maak je daar veel mee zeg! Veel plezier nog daar en tot laterzz

    groetjes Erna

  • 08 Oktober 2009 - 19:47

    Eva:

    Heee Chris

    Wat fijn dat het weer goed met je gaat!!! En heeeeeeeel erg grappig om te lezen, je schrijft echt leuk :P. dat huwelijksaanzoek whahaha! Veel plezier en ik wacht op je vooolgende verhaaal:D

    liefs Eva

  • 09 Oktober 2009 - 08:20

    Aletta:

    Hey Christine, mooi dat je heimwee over is zeg!! Lijkt me helemaal nix! Ik had je wel eens in dat busje willen zien zitten, misschien had je toch beter kunnen gaan bungee-jumpen haha, klonk veiliger als dat busje! Veel plezier nog, en geniet van 't weer he... 't wordt hier nu ECHT herfst!
    Groetjes, Aletta

  • 09 Oktober 2009 - 09:28

    Karin Pl.:

    heeej chrissie!!

    wat leuk dat het allemaal goed gaat:D
    hahaha
    en supertoffe verhalen!!
    veel plezeier nog
    en geniet ervan!!

    dikke kus

  • 09 Oktober 2009 - 12:30

    Nienke:

    Chris je was gister online, maar ik kreeg alleen maar te horen.. go away.. go to hell.. no.. what doe you mean..

    Dus misschien meld je je niet altijd goed af in dat internetcafe ofzo?? ;)
    Of je was het echt en je wou me natuurlijk niet spreken..!!
    Mn mail laatst heb je toch wel gehad?

    dikke knuffel

  • 09 Oktober 2009 - 15:04

    Marjan:

    Mooi verhaal!

    Kuzzie

  • 09 Oktober 2009 - 16:49

    Arvid:

    hee chris!

    had het wel leuk gevonden als je getrouwd terug was gekomen! haha:p Het is misschien maar goed dat je er een nachtje over hebt geslapen;):P

    Maar wat een avonturen weer zeg! Je beleeft ook elke keer wel wat, ik zie je zo zitten daar in die bus! haha

    Veel plezier daar in het warme Oeganda! Hier was het vanmorgens steenkoud!! Heb jij mazzel!

    xx

  • 09 Oktober 2009 - 19:23

    Eva:

    CHRISTINE!
    Het heeft vannacht gewoon weer gevroren hier............................... Hoe vreselijk, Nederland...:P

  • 10 Oktober 2009 - 20:06

    Margreet:

    He Chrissie,
    fijn dat het beter gaat en dat je nu lekker aan het genieten bent...als je trouwt dan wel weer deze kant op aan komen he.

    liefs margreet & Harro

  • 11 Oktober 2009 - 16:36

    Dorien:

    heeej negerinnetje (ben je vast al bijna met dat warme weer daar :P )

    echt super leuk om te lezen dat het daar zo goed gaat nu! Je bent dus lekker ah genieten...
    En vind het zo grappig, al die leuke dingen die je meemaakt ;)

    Heel veel plezier daar, en geniet inderdaad vooral van het mooie weer nu je dat daar hebt :D

    Liefs,,

  • 12 Oktober 2009 - 12:06

    `hilde:

    en?? heb je lang genoeg over je aanzoek geslapen? haha!! krijg je wel hele gave kindertjes van....
    fijn dat je je weer vermaakt! tis hier echt niet leuk hoor...al die regen!!ik zou er gewoon blijven en hou je haaks!!
    veel plezier en geniet!!succes! groetjes henri en hilde +kids

  • 12 Oktober 2009 - 13:03

    Gerry:

    hee muzungu! Wat kun je toch grappig schrijven! We genieten er steeds weer van. En wat zijn we blij dat het nu goed met je gaat. Geniet er maar lekker van. Enne.. er wordt niet zomaar getrouwd, wij willen op zijn minst een b-tje in de buurt zijn om jou als bruid te zien..... ha ha
    groeten uit een koud en nat Bergentheim, Bert en Gerry en de rest

  • 12 Oktober 2009 - 14:57

    Yvonne Wesselink:

    Hey Chriss

    En?? Heb je al een bruidsjurk uitgezocht??
    Hihi...

    Heel fijn dat je heimwee over is...Zet um op!!
    Kanjer!

    Groet, Yvonne

  • 13 Oktober 2009 - 11:24

    Madelon:

    Hey Chriss,Leuk dat het zo goed gaat met je. & grappig dat je een huwelijksaanzoek kreeg :P
    Dik gedoe met die bussen, gelukkig ben je weer goed overgekomen [a]
    Veel plezier nog!

    Liefs, Madelon

  • 13 Oktober 2009 - 18:33

    Gerja:

    Hey
    Echt leuk om je verhalen te lezen..vooral een aanzoek, krijg je natuurlijk ook niet iedere dag..maar ja.. succes nog daar.

    Groetjes...

  • 13 Oktober 2009 - 19:43

    Marjanne:

    He Christine,
    Heb net al je verhalen gelezen en foto's bekeken. Wat een mooie verhalen en wat heb je al veel meegemaakt! Heel veel plezier nog en geniet ervan, het is hier namelijk super slecht weer.
    Groetjes Marjanne

  • 13 Oktober 2009 - 21:11

    Ellen:

    Leuk verhaal:)
    Gelukkig heb je het nu helemaal naar je zin en kun je ervan genieten:D

  • 14 Oktober 2009 - 10:56

    Annelies:

    hahaha wat een verhaal zeg!
    Het lijkt me een hele belevenis daarzo.
    Hoe is de tempratuur daar gemiddeld dan?
    Hier is het echt koud aan het worden!
    Veel plezier nog in je verdere stage :)

  • 14 Oktober 2009 - 11:28

    -+hilde:

    vanmorgen auto ruit krabben....brrrr!! was -1 toen ik de kids naar school bracht!!
    geniet dus maar flink van het mooie weer!!!!

  • 15 Oktober 2009 - 14:09

    Madelon:

    geniet nog maar van het lekkere weer daar, kben al 4 dagen aant snotteren haha :P tis hier koud ;)!

  • 15 Oktober 2009 - 17:35

    Rosalie:


    Respect 4 you!!!!

    Echt helemaal TOP zoals je je er doorheen hebt weten te slaan!

    kusje..
    zusje

  • 17 Oktober 2009 - 17:17

    Nathasja:

    Christine!
    Superr dat het nu zo goed met je gaat :D ik ben trots op je, haha!
    En wees maar blij dat je daar bent, want het is hier of te koud, of het regent! ;)
    Haha, ik had dat huwelijksaanzoek wel willen zien, mooi joh!

    dikke knuffel Nathas

  • 18 Oktober 2009 - 14:49

    J&F:

    Super verhaal!! En nu lekker blijven genieten van alles, goed om te horen dat je heimwee over is.

    x


  • 19 Oktober 2009 - 13:02

    Gina:

    Hey christine,
    toch maar es reageren op je mooie verhalen, blijf genieten,we blijven je volgen, hoor!
    veel liefs van hier

  • 21 Oktober 2009 - 20:01

    Esther:

    heee wijfie!

    Gelukkig dat je het nu wel weer leuk vind!:D
    Komt er snel weer een verhaal haha moet wel om de verhalen lachen hoor en leuke foto's!!!

    Liefss

  • 23 Oktober 2009 - 13:19

    Jan:

    Hey Christoffel Columbus, mooie ontdekkingsreiziger. Je moet een boek gaan schrijven joh! Fantastisch die verhalen!
    enneh wat dat huwelijks aanzoek betreft: je hebt toch wel ja gezegd he!

    Groetjes..

  • 24 Oktober 2009 - 09:44

    Jacquelien:

    hey chrissie,
    wat fijn dat het weer beter met je gaat daar!! en je maakt genoeg mee zo te lezen!! leuk hoor!! geniet erverder van en succes met alles!!!
    liefs jacquelien.

  • 26 Oktober 2009 - 08:10

    Desiree En Yushi:

    Hoi Christine,
    wat leuk om al je verhalen te lezen zeg!!!
    Zet ''m op en we blijven je volgen. Op school hangen al mooie foto's van jou en de kindjes op het het bord.
    Groetjes vanuit Vroomshoop van Yushi, Mick, Loveth en Desiree

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christine

Ik ga 5 september naar Oeganda. Daar ga ik in weeshuis homesweethome vrijwilligerswerk doen. www.homesweethomeuganda.nl Ik kom terug op 23 december. (tip: ben je 18 jaar?.. rijschool ten Brinke)

Actief sinds 20 Aug. 2009
Verslag gelezen: 62
Totaal aantal bezoekers 39187

Voorgaande reizen:

05 September 2009 - 23 December 2009

vrijwilligerswerk

Landen bezocht: